Drewno zakupiły firmy z całej Polski
– W ramach nałożonego obowiązku usunięcia drzew, wynikającego z Decyzji Wojewody zezwalającej na realizację inwestycji drogowej, wycięto 5,6 tys. m3 – informuje nadleśniczy Rafał Ozimiński. Drewno zostało zakupione przez firmy z całej Polski przy pomocy ogólnodostępnej aplikacji aukcyjnej E-drewno. Jest to standardowy produkt, który może być wykorzystywany m.in. w budownictwie mieszkaniowym, do produkcji paneli podłogowych czy też aranżacji ogrodowych - wylicza nasz rozmówca.
W tym kontekście warto zaznaczyć, że w skali rocznego planu pozyskania jest to stosunkowo niewielka część działań prowadzonych na terenie całego nadleśnictwa. – Rocznie pozyskujemy około 77 tys. m3 drewna. Dla porównania, 5,6 tys. m3 to mniej więcej tyle, ile musieliśmy wyciąć na przełomie 2019 i 2020 roku w związku z wycinką sanitarną zapobiegającą rozprzestrzenianiu się szkodników prowadzoną m.in. w okolicy Przylepu i Łężycy – tłumaczy Ozimiński.
Nadleśnictwo ma nadzieję, że dzięki tym działaniom udało się znacznie ograniczyć rozwój korników i konieczność kolejnych cięć sanitarnych nie będzie już tak odczuwalna dla społeczeństwa. - W tym roku w ramach tego rodzaju cięć, do końca kwietnia, pozyskane zostanie jedynie około 0,7 tys. m3, z czego 0,2 tys. m3 w bezpośrednim sąsiedztwie projektowanej trasy obwodnicy – twierdzi nadleśniczy.
Prace idą zgodnie z harmonogramem
Jak informuje wiceprezydent Krzysztof Kaliszuk, cała inwestycja przebiega zgodnie z harmonogramem. – Na razie nie napotkaliśmy żadnych większych przeszkód. Po tym, jak cały teren zostanie oczyszczony z gałęzi i pozostałości po wycince, będzie mogła rozpocząć się już właściwa budowa obwodnicy. Myślę, że pracownicy głównego wykonawcy wejdą na teren budowy w ciągu najbliższych tygodni – twierdzi Kaliszuk.
Co warto zauważyć, urząd miasta rozpoczął jednocześnie przygotowania do budowy kolejnej obwodnicy Zielonej Góry, tym razem zachodniej. Miasto rozpisało przetarg na przygotowanie dwóch wariantów trasy mającej być przedłużeniem Trasy Aglomeracyjnej. Najkorzystniejszą cenowo ofertę, opiewającą na ok. 550 tys. zł, złożyło Biuro Inżynierskie Damart. To właśnie ta firma prawdopodobnie podpisze umowę.
Przy okazji ma zostać wydana decyzja środowiskowa dla obwodnicy oraz dla planowanego drugiego odcinka Trasy Aglomeracyjnej mającego biec od ul. Zjednoczenia do Trasy Północnej. W międzyczasie mają się też rozpocząć konsultacje społeczne, co jest o tyle ważne, bowiem już budowa południowej obwodnicy wzbudziła protesty części mieszkańców i środowiska Ruchu Miejskiego. Można założyć, że w przypadku zachodniej obwodnicy zielonogórzanie również będą mieli szereg zastrzeżeń i uwag.
Budowa obwodnicy ma zakończyć się w 2023 roku
Przypomnijmy, nowa obwodnica będzie przebiegać przez południową część Zielonej Góry. Trasa zacznie się na skrzyżowaniu drogi krajowej numer 27 z drogą wojewódzką 282, przejdzie w okolicy tzw. Dzikiej Ochli oraz omijając od południa Jędrzychów zakończy się na rondzie Andrzeja Huszczy. W kluczowych miejscach powstaną trzy ronda oraz przejścia dla zwierząt.
Głównym wykonawcą jest firma Strabag. Budowa 13-kilometrowej trasy pochłonie około 127 mln zł, przy czym miasto otrzymało na ten cel rekordowe dofinansowanie wynoszące aż 114 mln zł. Południowa obwodnica Zielonej Góry powinna być gotowa do końca 2023 roku.
Wideo: Zielona Góra. Goły pas ziemi. Wycinka pod budowę południowej obwodnicy idzie pełną parą!
Polub nas na fb
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?