Agata Karolczyk – Kozyra, nauczycielka I Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi we Wschowie prowadzi interesujący blog o nazwie „Kreatywny polonista”. To miejsce dla nauczycieli, którzy szukają inspiracji i chcą zmieniać polską szkołę.
Zaczęła pisać w połowie lipca ubiegłego roku. Przyznaje, że początkowo obawiała się, że nie będzie dużego zainteresowania jej wpisami, ale postanowiła zaryzykować.
- Z jednej strony w sieci jest mnóstwo stron poświęconych edukacji, z drugiej miałam świadomość, że w mojej najbliższej okolicy, nikt takiego bloga nie prowadzi – tłumaczy Agata Karolczyk – Kozyra.
Swoimi wpisami inspiruje kolegów po fachu, młodych i dojrzałych, a uczniom i ich rodzicom udowadnia, że w polskiej szkole są nauczyciele, którzy mają ambicje zmieniać jej oblicze.
- Kiedy klasę o profilu politechnicznym udało mi się zachwycić Gombrowiczem, wiedziałam już, że obrałam dobry kurs – uśmiecha się nauczycielka.
Na blogu zatytułowanym „Kreatywny polonista” stara się regularnie, przynajmniej raz w tygodniu, umieszczać wpisy. Niekiedy pomysły sypią się jak z rękawa, innym razem czeka na wenę. Od ubiegłego roku dodała ponad 50 postów, a odsłony rosną z dnia na dzień.
- Blogowanie wciąga, trochę uzależnia – przyznaje polonistka.
Jakie wpisy można znaleźć na jej stronie? Szczegółowy opis kreatywnie przeprowadzonej lekcji języka polskiego. Przykładowo przy powtórkach materiału zorganizowała teleturniej wzorowany na programie telewizyjnym 1 z 10.
- „(…) Kończąc omawianie romantyzmu, postanowiłam powtórzyć z uczniami materiał w nietypowy sposób, dlatego poprosiłam, by jako zadanie domowe przygotowali po pięć pytań wraz z odpowiedziami na temat epoki. Pytania mogły dotyczyć np. definicji, założeń programowych, tekstów. Znając moich uczniów, założyłam, że zrobią to dobrze, sięgną po zeszyty i podręczniki. Nie zawiodłam się. Ułożone przez nich pytania przepisałam na małe kartoniki. Następny etap powtarzania to turniej „Jeden z dziesięciu, czyli co wiem na temat romantyzmu”. Salę przygotowuję w taki sposób, by dziesięć stolików utworzyło półksiężyc. Losowo wybieram dziesięciu „chętnych” uczestników quizu. Chcąc dokonać tego w sposób sprawiedliwy, wykorzystuję wykonaną przez siebie kostkę do gry. Uczniowie odpowiadają na przygotowane przez siebie pytania, dzięki czemu eliminuję stwierdzenia typu: „Ale Pani wymyśliła trudne zadania!” Osoby, które wejdą do finału otrzymują oceny bardzo dobre, a osoba, która wygra turniej i wykaże się największą wiedzą na temat epoki, otrzyma ocenę celującą(...)” – czytamy na blogu.
A jak przebrnąć przez opisy przyrody w „Panu Tadeuszu”? Na to też ma patent. Wystarczy poprosić uczniów by na polski przynieśli materiały plastyczne i stworzyli prace zgodne z opisami w książce, będące bazą do dalszej pracy na lekturą. Podczas innej lekcji wykorzystała przeznaczone do utylizacji podręczniki. Uczniowie chwycili markery w dłoń, a ich zadaniem było stworzenie dzieła poetyckiego poprzez wykreślanie zbędnych słów w książce…
Na swoich lekcjach nauczycielka chętnie wykorzystuje też nowoczesne technologie.
- Aby nadążać za młodzieżą musimy iść z duchem czasu. Oni myślą inaczej niż my, musimy to uszanować i dostosować lekcje do ich potrzeb – przekonuje Agata Karolczyk - Kozyra.
Największą radością jest zapał z jakim pracują uczniowie oraz podziękowania od innych polonistów, których zainspirowała i poszli jej śladem.
Nie tylko o niedźwiedziach, które mieszkały w minizoo w Lesznie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?