Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wschowa. Katarzyna Lewandowska uniknęła oszustwa bankowego. Tak poprowadziła rozmowę, że oszust rzucił słuchawkę

Karolina Bodzińska
Karolina Bodzińska
arch Nasze Miasto
Oszuści bankowi zastawili sidła na jedną z mieszkanek Wschowy. Pani Katarzyna Lewandowska nie dała się na szczęście zwieść, choć – jak sama przyznaje – oszuści naprawdę świetnie się przygotowali. Nawet numer, z jakiego do niej zadzwonili, wyświetlił się jako Bank Zachodni WBK.

Wszystko działo się w ubiegłym tygodniu 16 lutego 2021 roku, tuż przed godziną 18.00.

- Na mojej komórce wyświetlił się Bank Zachodni WBK z numerem 61 811 99 99 . Pan przedstawił się z imienia i nazwiska, ale tak szybko, że nie zapamiętałam. Powiedział, że jest „pracownikiem działu bezpieczeństwa banku”. Twierdził też, że z mojego konta został wykonany przelew na kwotę 800 zł do niejakiego Patryka Wrony. Zapytał, czy znam tego mężczyznę – relacjonuje pani Katarzyna.

Oczywiście nie słyszała o Patryku Wronie i nie dokonywała żadnych przelewów na jego nazwisko.

- Mężczyzna powiedział, że Patryk Wrona jest w banku na liście oszustów i że przelew udało się im zablokować. W tym momencie odetchnęłam z ulgą. Następnie mężczyzna poprosił o sprawdzenie, czy mam przy sobie dowód osobisty i kartę bankomatową. Powiedziałam, że pracuję pod monitoringiem i że nic mi nie zginęło. Wówczas zapytał o numer mojej karty płatniczej. Zastanowiło mnie to. Zapytałam, po co mu mój numer karty, skoro przelew poszedł z konta….- opowiada pani Katarzyna.

I to było kluczowe pytanie, które zbiło oszusta z tropu!

Zaczął się mętnie tłumaczyć. Utrzymywał, że nie może pani Katarzyny zweryfikować, ponieważ w trakcie „próby dokonana przelewu przez oszusta z konta zniknęły jej dane ….”.

To już było szyte naprawdę grubymi nićmi. Jednak wschowianka postanowiła jeszcze chwilę pograć w jego grę zadając konkretne pytania:

- A skoro pan jest na moim koncie powinien widzieć mój numer karty….

Wtedy oszust zaczął się niecierpliwić.

- Chodzi mi o kartę kończącą się na numer...(i tu podał 4 cyfry….)

- Nie mam takiej karty – odpowiedziała pani Kasia.

W międzyczasie zalogowała się na swoje konto i upewniła, że nie brakuje na nim pieniędzy.

- Ważność tej karty kończy się w 2021 roku, może ma pani nową? - naciskał złodziej.

- Być może tak….- odpowiedziała ze stoickim spokojem wschowianka.

I w tym momencie oszust rozłączył się.

- Najdziwniejsze jest to, że oszuści w jakiś sposób podpięli się pod prawdziwy numer banku, a na wyświetlaczu zamiast numeru telefonu pojawił się napis Bank Zachodni WBK. Po zgłoszeniu do działu bezpieczeństwa banku otrzymałam informację, że już wcześniej zgłaszano takie przypadki. Uważajcie na połączenia w imieniu Banku WBK - apeluje Katarzyna Lewandowska.

Warto skorzystać z formuły w jakiej prowadziła rozmowę z oszustem doprowadzając go tym samym do rozłączenia się.

O próbie oszustwa pani Katarzyna poinformowała też wschowską policję.

- Zawsze warto zgłaszać próby oszustwa internetowego, bo pomysłowość oszustów nie zna granic, a my jako policja możemy dzięki takim zgłoszeniom oddziaływać prewencyjnie. Kiedy dzwoni do nas ktoś „z banku” zawsze kierujmy się zasadą ograniczonego zaufania i chrońmy nasze dane. Najlepiej przerwać rozmowę i w celu weryfikacji skontaktować się z infolinią danego banku. Nigdy nie podawajmy swoich loginów, haseł czy numerów kart płatniczych, bo bankowcom nie są one potrzebne i pracownik banku o nie z pewnością nie zapyta. Nie korzystajmy z linków które otrzymujemy SMS czy e - mailem, a które często dotyczą uzupełnienia opłaty za przesyłkę kurierską itp. Kupując przez internet zawsze sprawdzamy opinie o sprzedawcach – przestrzega komisarz Maja Piwowarska, oficer prasowa Komendy Powiatowej Policji we Wschowie.

Oszustwa na pracowników banku dotyczą także Alior Banku. Kilka dni temu na stronie Alior Banku pojawiło się oświadczenie, że ponownie przestępcy dzwonią do klientów podszywając się pod pracowników tego banku. Połączenie wyświetla się jako prawdziwy numer infolinii Alior Banku. Podczas rozmowy, podobnie jak w przypadku pani Katarzyny, najczęściej oszuści powołują się na względy bezpieczeństwa, takie jak włamanie na konto i zachęcają do szybkiego podania swoich danych lub instalacji oprogramowania, które w rzeczywistości służy do kradzieży środków z konta.

Dlatego pamiętajmy, że pracownicy banku nigdy:

nie każą instalować żadnego dodatkowego oprogramowania na komputerach lub telefonach i nigdy nie pytają o hasło do konta bankowego!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wschowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto