Mandat w wysokości 500 zł. Za co?
Jeśli zostaniecie zatrzymani do kontroli drogowej, musicie przestrzegać zasad. Wprawdzie przepisy już obowiązują, ale teraz zostaną wpisane do prawa resortowego. Od 7 listopada policjanci będą mogli wypisać kierowcom mandaty za ich nieprzestrzeganie. Za co dokładnie? Jeśli zdenerwowani będziecie wiercić się w fotelu, próbować dyskutować z policjantem, uważajcie. Za każde z tych zachowań będziecie mogli dostać karę do 500 zł. Mandat kierowca będzie mógł otrzymać w chwili, gdy nie zastosuje się do poleceń funkcjonariusza - pisze serwis autokult.pl.
Nowe przepisy. Każdy kierowca musi je poznać
To nie wszystko. Jeśli podczas kontroli nie będziecie trzymać rąk na kierownicy - również grozi Wam za to mandat 500 zł.
Pamiętajcie, jeśli zostaliście wezwani do zatrzymania się przez funkcjonariuszy, musicie zatrzymać auto i czekać, aż podejdzie do Was policjant. Nie możecie gasić silniki, a ręce powinny być widoczne, na kierownicy.
Zachowanie za kierownicą
Od teraz każdy kierowca będzie musiał przestrzegać zasad. To, jak powinien zachować się za kierownicą będzie od 7 listopada uregulowane prawnie. Podsumowując - 500 zł mandatu możecie otrzymać podczas kontroli drogowej za m.in:
- nietrzymanie rąk na kierownicy
- sięganie do wewnętrznej kieszeni kurtki po dokumenty, nieproszeni
- wychodzenie z auta bez zgody policjanta
Kontrola drogowa. Policjant sprawdzi stan licznika
Zmiany, jakie zostaną wprowadzone od 7 listopada, dotyczą również uprawnień policjantów podczas kontroli drogowych. Kierowcy będą musieli pozwolić na sprawdzenie bagażnika, komory silnika oraz wnętrza auta. Policjant będzie miał obowiązek sprawdzenia i spisania przebiegu licznika, a następnie podania informacji do Centralnej Ewidencji Pojazdów.
Nowe regulacje pozwolą również na to, aby kontrole policyjne odbywały się w różnych miejscach. Do tej pory policjanci nie mogli np. zatrzymywać się w miejscu niedozwolonym, włączyć sygnały świetlne. Od 7 listopada nie będą musieli tego robić, nawet wtedy, gdy zaparkują radiowóz (oznakowany czy też nie) na wyspie przystankowej czy chodniku.
Dopuszcza się postój pojazdu policyjnego w miejscu, gdzie jest to zabronione, lecz nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego. - mówi rozporządzenie.
W świetle nowych przepisów rośnie rola i kompetencje funkcjonariuszy dokonujących kontroli drogowej
- kierowcy nie będą mogli podważać ich kompetencji, a nie zastosowanie się do ich poleceń oznaczać będzie surową karę
- policjanci drogówki będą mogli dokonywać kontroli w niemalże dowolnym miejscu, nawet jeśli łamią tym samym przepisy ruchu drogowego pod warunkiem, że sami nie stwarzają w ten sposób zagrożenia dla pozostałych uczestników ruchu
Nowe obowiązki kierowców:
18 października Sejm i Senat przyjęły opracowany przez Ministerstwo Infrastruktury projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym, wprowadzający przepisy dotyczące tworzenia drogowych korytarzy życia oraz jazdy na suwak. 6 listopada podpisał ją prezydent. Ustawa wchodzi w życie po upływie 21 dni od dnia ogłoszenia.
Celem nowelizacji jest stworzenie jednoznacznych zasad zachowania kierowców w dwóch istotnych dla bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego sytuacjach: gdy zachodzi potrzeba umożliwienia służbom ratowniczym szybkiego dotarcia na miejsce zdarzenia drogowego, a także, gdy występuje zwężenie drogi ograniczające liczbę dostępnych pasów.
- W sytuacji zagrożenia życia na drodze ważna jest każda sekunda. Zależy nam, by kierowcy wiedzieli, jak należy tworzyć korytarze życia, żeby odpowiednie służby mogły jak najszybciej dotrzeć do poszkodowanych – powiedział minister infrastruktury, przewodniczący KRBRD Andrzej Adamczyk.
Korytarz życia - zasady!
Przedmiotowa ustawa wprowadza zmiany regulujące zasady tworzenia tzw. „korytarza życia”, umożliwiającego sprawne poruszanie się pojazdu uprzywilejowanego na wypadek zatoru drogowego. W warunkach zwiększonego natężenia ruchu pojazdów utrudniającego swobodny przejazd pojazdu uprzywilejowanego, w celu umożliwienia swobodnego przejazdu tego pojazdu:
- na jezdni z dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku kierujący pojazdem poruszający się lewym pasem ruchu będzie obowiązany usunąć się z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej lewej krawędzi pasa ruchu, a kierujący pojazdem poruszający się prawym pasem ruchu będzie obowiązany usunąć się z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej prawej krawędzi pasa ruchu
- na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku kierujący pojazdem poruszający się skrajnym lewym pasem ruchu będzie obowiązany usunąć się z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej lewej krawędzi pasa ruchu, a kierujący pojazdami poruszający się pozostałymi pasami ruchu będą obowiązani usunąć się z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej prawej krawędzi pasów ruchu
Kierujący pojazdem innym niż uprzywilejowany nie będzie mógł korzystać z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego utworzonej w wyżej opisany sposób.
Czytaj również Korytarz życia na drodze. Jak go utworzyć? Wystarczy przestrzegać kilku zasad!
Jazda na suwak - zasady!
Przedmiotowa ustawa reguluje ponadto zasady zachowania się kierujących pojazdami wykonujących manewr zmiany pasa ruchu, jeżeli na jezdni z co najmniej dwoma pasami ruchu w jednym kierunku, co najmniej jeden z pasów kończy się.
W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy pasem ruchu z powodu wystąpienia przeszkody na tym pasie lub jego zanikania, kierujący pojazdem poruszający się sąsiednim pasem będzie obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu umożliwić jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów, znajdującym się na takim pasie, zmianę tego pasa na sąsiedni, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy.
Z kolei w warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy dwoma pasami ruchu z powodu przeszkód na tych pasach lub ich zanikania, jeżeli pomiędzy tymi pasami znajduje się jeden pas ruchu, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy, kierujący pojazdem poruszający się tym pasem będzie obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasów ruchu umożliwić zmianę pasa jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z prawej strony, a następnie jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z lewej strony.
WIDEO:Zbliża się sezon wymiany opon. Zobacz, w jakie ogumienie warto zainwestować
źródło: TVN Turbo/x-news
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?