Pogoda i nacisk na jakość prac przyczyną opóźnienia
Kompleksowy remont mostu Zwierzynieckiego zaczął się 9 października 2021 roku i miał potrwać 11 miesięcy. Podczas prac remontowo-konserwatorskich m.in. wymieniona miała zostać płyta żelbetowa na chodnikach oraz ich nawierzchnia, przebudowane sieci, a oryginalny, historyczny kolor konstrukcji miał zostać przywrócony. Większość z robót została wykonana, ale mimo wcześniejszych zapowiedzi inwestycja zaliczyła duży poślizg.
- Wspólnie z wykonawcą dążymy do tego, aby prace renowacyjne oraz remontowe na moście zakończyć jeszcze w tym roku, jednak coraz bardziej liczymy się z tym, że może to nie być możliwe i finisz prac nastąpi w roku przyszłym wiosną, po ustaniu warunków zimowych – komentuje Ewa Mazur z biura prasowego ZDiUM, który odpowiedzialny jest za remont mostu Zwierzynieckiego.
ZDiUM opóźnienie remontu mostu Zwierzynieckiego tłumaczy m.in. klasą rekonstruowanego obiektu. Wskazuje, że biorąc pod uwagę wiek przeprawy i zastosowanych technologii które mają przetrwać dziesiątki lat, prace renowacyjno - konserwatorskie wymagają wyjątkowej staranności, precyzji i jakości.
Zapowiedziane ewentualne opóźnienia wynikające z nieodpowiedniej pogody, czyli niskich temperatur, opadów deszczu, śniegu lub wysokiej wilgotności dotyczyć będą nakładania powłok antykorozyjnych i końcowej warstwy farby na stalową konstrukcję mostu, układania płyt granitowych w chodnikach, klejenia ich zaprawą i spoinowania elementów balustrad kamiennych.
- Układanie płyt granitowych na obydwu chodnikach jest ostatnim elementem prac wykończeniowych, ze względu na wysokie ryzyko ich zabrudzenia, uszkodzenia lub połamania w trakcie toczących się prac malarskich, remontowych i montażowych. Stosowanie zapraw, kitów oraz klejów wymaga zachowania reżimów technologicznych, jednym z nich jest odpowiednia temperatura i brak opadów - tłumaczy Ewa Mazur.
Jakie prace przy moście Zwierzynieckim odbywają się teraz?
Obecnie wykonawca prowadzi:
- nakładanie powłok malarskich na konstrukcję po stronie wybrzeża Pasteura i udostępnionego chodnika,
- po zakończeniu czyszczenia i piaskowania, zabezpieczanie antykorozyjne konstrukcji podchodnikowej po stronie ZOO,
- montaż elementów balustrady z kamienia i piaskowca po stronie wody górnej,
- budowa nowych stropów żelbetowych nad komorami serwisowymi sieci gazowej, ciepłowniczej i wodociągowej (komory stanowią element historyczny konstrukcji podchodnikowej i zgodnie z opinią MKZ wykonawca ma je odnowić i zachować).
Mniej pieniędzy za nieterminowe wykonanie prac?
Jak informuje nas ZDiUM, na razie nie ma mowy o zmianie wynagrodzenia dla wykonawcy w związku z opóźnieniem prac. Przetarg na wykonanie prac wygrało konsorcjum Probudowa i Rotomat. Kosztują 9,4 mln zł. Całe szczęście opóźnienie nie ma wpływu na utrudnienia w ruchu. Wykończenie mostu nie powoduje już objazdów i utrudnień zarówno dla tramwajów, jak i kierowców. Nic nie zapowiada, aby do końca inwestycji miało ulec to zmianie.
Przy moście prace prowadzi także MPK Wrocław. Do 29 października zakończy się ostatni etap związany z wymianą rozjazdów tramwajowych na skrzyżowaniu ul. Mickiewicza, Wajdy i mostu Zwierzynieckiego. Linie autobusowe i tramwajowe jadące przez most Zwierzyniecki zostały przywrócone na swoje stałe trasy kilka tygodni temu. Jedyna zmiana dla pasażerów to nieco dalej oddalone tymczasowe przystanki autobusowe "Hala Stulecia".
- Najdziwniejsze pomniki i rzeźby w miastach na Dolnym Śląsku. Znacie je?
- Macie już plany na weekend? Doradzamy na jakie imprezy pójść [PROPOZYCJE]
- Straż pożarna znów gasiła ogień w Tarczyńskim! Koszmarny pożar [FILMY, ZDJĘCIA]
- Te fotografie wykonano we Wrocławiu dokładnie 60 lat temu. Trudno rozpoznać miasto
Oni dostali się do Europarlamentu
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?